This page has moved to a new address.

Foodblogswap: witte chocolade cheesecake met lavendel

Perfect Housewife - to be: Foodblogswap: witte chocolade cheesecake met lavendel

zaterdag 28 juni 2014

Foodblogswap: witte chocolade cheesecake met lavendel

Als foodblogger heb je soms de perfecte compositie voor ogen waarin jouw met-hart-en-ziel-gemaakte eten zo smakelijk mogelijk tot zijn recht komt. Deze foto is het perfecte voorbeeld van doorgedraafd perfectionisme. Niet omdat hij zo mooi is (hahaha), maar omdat ik in mijn streven naar perfectie van mijn redelijk mooie witte chocolade cheesecake met lavendel, een - wel hele lekkere maar onherkenbare - cheesecake crumble heb gemaakt.



Photo failure

Het zat zo: ik was tamelijk eigenwijs en wilde persé deze goddelijke cheesecake op mijn nieuwe bord zonder de bodem van de springvorm fotograferen, want ik maakte deze cheesecake voor de foodblogswap. Ik had Maaike (van MiCook!) al de hele week geduldig laten wachten, dus nu moest het dan ook wel prachtig op de foto.

Terwijl ik probeerde om de cheesecake met mijn hand (tja, want waarom hebben ze eigenlijk een taartschep o.i.d. uitgevonden) op het bord te verplaatsen is hij dus gewoon keihard ingestort. En het was niet meer te redden. Normaal gesproken zou ik de blogpost dan gewoon niet plaatsen totdat ik het opnieuw gefotografeerd zou hebben, maar dat was nu geen optie.

Gelukkig was het wel heel lekker, dus zodra ik tijd heb maak ik de taart opnieuw en kan ik hem alsnog heel mooi op de foto zetten, op dat ene bord welteverstaan. Er kunnen in ieder geval weer twee dingen van mijn food bucket list af, namelijk het maken van een cheesecake en 'iets' met lavendel. En wat een goede combinatie!


Foodblogswap van juni: MiCook!

Deze maand mocht ik dus wat bakken van Maaike's blog MiCook! Extra leuk, want ik ben een trouwe volger van Maaike's blog en ik heb al vaker wat van haar blog gemaakt. Dat beviel erg goed! Toevallig wonen we in dezelfde stad en, ook al hebben we elkaar nog nooit gezien, dat schept toch een band. Maar als fervent volger van Micook wist ik ook dat het een hele uitdaging zou worden om iets te kiezen uit alle lekkere recepten.

Nu wilde ik mezelf eigenlijk extra uitdagen en voor brood gaan, want het enige brood wat ik ooit zelf heb gebakken was een broodbodem voor homemade pizza. Maar toen ik Maaike's chocolate cheesecake met salted caramel zag ging ik voor gaas en werd het een masterlijk goede taart.

Maaike's cheesecake klinkt echt al goddelijk (chocolade én karamel), maar bij de foodblogswap is het ook de bedoeling dat je een beetje je eigen twist geeft aan een recept. Dus heb ik de uitdaging wat groter gemaakt en de pure chocolade en karamel vervangen voor witte chocolade en lavendel.


Recept: witte chocolade cheesecake met lavendel

Witte chocolade en lavendel is een heerlijke combinatie: het is zoet, maar ook fris door de bloemetjes, en zacht door de roomkaas mét een knapperige bodem. Hoewel ik hierbij moet benadrukken dat de bodem niet stevig genoeg is om de hele taart met één hand vast te houden. Voor het geval je dat van plan was ;-).

Ondanks dat de lavendel heerlijk smaakt, is het verstandig niet te gretig te zijn met het toevoegen van lavendel. Anderhalve afgestreken theelepel lijkt weinig voor de hele taart maar het is echt voldoende. Lavendel heeft namelijk al gauw een overheersende smaak, en van een cheesecake die associaties van een toiletverfrisser opwekt wordt niemand blij.

Ingrediënten
- 600 g roomkaas (bijv. Philidelpia)
- 125 g crème fraîche
- 200 g digestive koekjes
- 100 g roomboter
- 275 g witte chocolade
- 200 g suiker
- 4 eieren
- 1,5 afgestreken tl gedroogde lavendel (te koop bij Dille&Kamille)

En verder:
- Springvorm (ø 24) bekleed met bakpapier

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 180 °C. Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de rand in met wat boter (of bedek die ook met bakpapier).
2. Maal de havermoutkoekjes fijn in een keukenmachine of (om Maaike te citeren) "doe ze in een plastic zak en leef je uit met een pan/deegroller".
3. Smelt de roomboter op zacht vuur. Neem de pan van het vuur en meng de koekjes door de gesmolten boter. Verdeel het mengsel over de bodem van de springvorm en druk plat met de bolle kant van een lepel. Laat de bodem afkoelen in de koelkast.
4. Smelt de witte chocolade in een hittebestendige kom op een pan met heet water (au bain marie) en zorg ervoor dat de kom het water niet raakt. Als twee derde van de chocolade gesmolten is haal je de kom van het vuur en roer je tot alle chocolade gesmolten is. Laat de chocolade vervolgens 5 minuten afkoelen.
5. Doe de lavendel met de slagroom in een pan en verwarm ongeveer vijf minuten, maar laat het niet koken. Laat vervolgens ook de slagroom afkoelen.
6. Klop ondertussen de roomkaas met de crème fraîche en de suiker romig met een mixer of keukenmachine. Klop er één voor één de eieren doorheen elke keer tot een gladde massa, voeg dan pas het volgende ei toe.
7. Spatel als laatste de lavendel en de wat afgekoelde chocolade door het roomkaas-mengsel en verdeel het over de koekbodem in de springvorm.
8. Zet de cheesecake in de oven en bak hem in ongeveer 60 minuten gaar in de voorverwarmde oven, totdat de bovenkant stevig voelt.
9. Laat de taart in de vorm afkoelen tot kamertemperatuur. De taart is nu zacht & romig. Zet de taart nog een uurtje in de koelkast zodat de smaak intenser wordt en de bodem knapperiger.


Wil je op de hoogte blijven van Perfect Housewife - to be op social media? Volg mij met Bloglovin, op Instagram, op Twitter of like Perfect Housewife - to be op Facebook.


Labels: , , , , , , ,

7 reacties:

Op 28 juni 2014 om 11:32 , Anonymous Maaike zei...

Oooh, wat ontzettend jammer dat je niet dé perfecte foto hebt kunnen maken.... :( Toch maar een taartschep kopen? ;)

Maar de tekst maakt alles goed, want ik krijg meteen zin in de taart! Lijkt mij een geweldige combinatie en cheescake is áltijd goed!

Bedankt voor het leuke stukje, erg leuk om te lezen! Misschien moeten we binnenkort gewoon maar eens wat gaan drinken in ons mooie stadje!

 
Op 28 juni 2014 om 18:25 , Blogger Jacolien Vruwink zei...

Maaike, volgens mij hééft ze een taartschep ;)

 
Op 28 juni 2014 om 21:36 , Blogger Chris V zei...

Haha nee mam, die is kwijt! En R heeft die gebruikt tijdens het pannenkoeken bakken toen we nog geen spatels hadden. Anders had ik hem natuurlijk wel gebruikt. ;-)

 
Op 28 juni 2014 om 21:39 , Blogger Chris V zei...

Thanks! Haha jaa echt super balen van de foto, maar die nieuwe foto gaat wel goed komen binnenkort. En het lijkt me gezellig eens wat te gaan drinken! Dat wordt wel na mijn afstuderen vrees ik, maar gelukkig heb ik daarna alle tijd :-).

En misschien is het inderdaad niet verkeerd om toch weer eens een nieuwe taartschep aan te schaffen haha.

 
Op 29 juni 2014 om 09:57 , Anonymous Maaike zei...

Is goed, gaan we doen! Ik ben momenteel ook nog erg druk met het puppy hoor, dus nog ff nergens tijd voor.... ;) En ik kan mij nog heel goed herinneren hoe druk het kan zijn met afstuderen... Succes nog even! :)

 
Op 29 juni 2014 om 09:57 , Anonymous Maaike zei...

Haha, leuk cadeautje voor je afstuderen... ;)

 
Op 5 juli 2014 om 12:29 , Blogger (Mir) Eitje Kookt zei...

De taart ziet er misschien een beetje rommelig uit zo, maar ik vind dit wel een erg mooie foto verder! Lekker speels joh ;)

 

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage